Hoe gaat een SSC om met ondernemende interne klanten?

Geschreven door: Carina van Reeven

Deel:

Hoe gaat een SSC om met ondernemende interne klanten?

Hoe werkt een SSC met ondernemende zelfstandige BVs
Geschreven door: Carina van Reeven

Deel:

Wat je kunt vinden in dit bericht

Top down werkt een SSC wel, maar met ondernemende zelfstandige BV’s niet

“Top down werkt ’t wel, maar met ondernemende zelfstandige BV’s?”, zei Frans, algemeen directeur van een BV. “Wij zijn een internationaal familiebedrijf en de werkmaatschappijen zijn trots op hun ondernemerschap. We werken nu 6 jaar met een financieel shared service center (FSSC) en dat is geen succes.”

“De vorige CFO heeft het FSSC niet van de grond gekregen. In plaats van het werk met minder mensen te doen, zijn er meer mensen nodig. Verschillende werkmaatschappijen zijn de financiële administratie weer zelf gaan doen. We leggen de FSSC medewerkers al 6 jaar lang uit dat hun werk heel erg gaat veranderen, dat geloven ze intussen niet meer.“

Dus we gingen samen aan de slag.

 

Hoe ga je om met ondernemende BV’s

Alle financiële processen hebben we uniform gemaakt. De knip in elk proces tussen werkmaatschappij en FSSC is heel helder gemaakt. Elke FSSC medewerker heeft zich in een proces gespecialiseerd. En we hebben de productiviteit en de kwaliteit regelmatig gemeten en besproken met de directeur van elke werkmaatschappij.

 

Welke resultaten levert dit op

Na 1 jaar had het FSSC zijn nut voor het familiebedrijf bewezen en de kosten met 20% teruggebracht. FSSC medewerkers vervulden nieuwe rollen en kregen van de werkmaatschappijen respect voor hun vakmanschap

Het FSSC was niet meer weg te denken in dit familiebedrijf ….. 😊.

Optimaliseer het FSSC in 3 stappen

Mijn aanpak bestaat uit 7 elementen die we samen op jouw situatie afstemmen.

Mijn boek ‘Het succes van shared service? Jij!‘ beschrijft hoe je medewerkers in deze grote verandering meeneemt. 

Ik heb inmiddels CFOs van ondernemingen zoals Peterson Control Union group, Dura Vermeer, Hago, Vebego, BAM en Connexxion geholpen aan een toonaangevend SSC. Zonder gedwongen ontslagen of gedoe met een OR.

Over hun projecten zijn publicaties verschenen in CFO.nl, het controllers magazine en FM.nl.

Wil je hier mee over weten, download de strategie. 

Carina van Reeven shared service center specialist

Your Shared Service Center first time right?

Hire a guide!

Carina van Reeven

Wil je meteen aan de slag, neem contact op!

De strategie van CFO's met een toonaangevend SSC

Verander je Shared Service Center in een toonaangevend SSC

In deze strategie ontdek je: