Wat zijn de 3 trends in Shared Service Centers?

Geschreven door: Carina van Reeven

Deel:

Wat zijn de 3 trends in Shared Service Centers?

Trends Shared Service Centers
Geschreven door: Carina van Reeven

Deel:

Wat je kunt vinden in dit bericht

CFO’s vragen me vaak naar actuele ontwikkelingen in Shared Service Centers. Wat doen anderen, om zich te laten inspireren. 3 Trends in Shared Service Centers zijn op dit moment:

1. Kenniscentrum

Shared services vormen het hart van de operatie van een onderneming en spelen een kritische, invloedrijke rol in transformatie. De strategie voor shared services was 20 jaar geleden ‘hetzelfde werk elders goedkoper uitvoeren’. Nu is het werk veranderd en wordt het ‘dicht bij de business’ uitgevoerd om waarde te leveren.

2. Intelligent automatiseren

Intelligente automatisering en robotic proces automatisering zijn gangbaar, veel bedrijven doen dit nu. 75% van deze projecten loopt aan tegen processen en datamanagement die hiervoor nog niet geschikt zijn en het ontbreken van een effectieve veranderaanpak, geven Shared service centers in een wereldwijd onderzoek van het SSON (Shared Services and Outsourcing Network) aan.

3. De talent transitie

De verandering van medewerker in een financiële administratie naar procesoperator en adviseur in een financieel shared service center. Deze verandering vindt in 2 à 3 jaar plaats en medewerkers beschikken veelal niet over voldoende opleidingsniveau en de juiste competenties.

Optimaliseer het FSSC in 3 stappen

Mijn aanpak bestaat uit 7 elementen die we samen op jouw situatie afstemmen.

Mijn boek ‘Het succes van shared service? Jij!‘ beschrijft hoe je medewerkers in deze grote verandering meeneemt. 

Ik heb inmiddels CFOs van ondernemingen zoals Peterson Control Union group, Dura Vermeer, Hago, Vebego, BAM en Connexxion geholpen aan een toonaangevend SSC. Zonder gedwongen ontslagen of gedoe met een OR.

Over hun projecten zijn publicaties verschenen in CFO.nl, het controllers magazine en FM.nl.

Wil je hier mee over weten, download de strategie. 

Carina van Reeven shared service center specialist

Your Shared Service Center first time right?

Hire a guide!

Carina van Reeven

Wil je meteen aan de slag, neem contact op!

De strategie van CFO's met een toonaangevend SSC

Verander je Shared Service Center in een toonaangevend SSC

In deze strategie ontdek je: