CFO’s vragen me vaak naar actuele ontwikkelingen in Shared Service Centers. Wat doen anderen, om zich te laten inspireren. 3 Trends in Shared Service Centers zijn op dit moment:
1. Kenniscentrum
Shared services vormen het hart van de operatie van een onderneming en spelen een kritische, invloedrijke rol in transformatie. De strategie voor shared services was 20 jaar geleden ‘hetzelfde werk elders goedkoper uitvoeren’. Nu is het werk veranderd en wordt het ‘dicht bij de business’ uitgevoerd om waarde te leveren.
2. Intelligent automatiseren
Intelligente automatisering en robotic proces automatisering zijn gangbaar, veel bedrijven doen dit nu. 75% van deze projecten loopt aan tegen processen en datamanagement die hiervoor nog niet geschikt zijn en het ontbreken van een effectieve veranderaanpak, geven Shared service centers in een wereldwijd onderzoek van het SSON (Shared Services and Outsourcing Network) aan.
3. De talent transitie
De verandering van medewerker in een financiële administratie naar procesoperator en adviseur in een financieel shared service center. Deze verandering vindt in 2 à 3 jaar plaats en medewerkers beschikken veelal niet over voldoende opleidingsniveau en de juiste competenties.