De SSC resultaten vallen tegen en nu?
Zojuist belde John, internationaal headhunter, uit Londen. Hij vroeg: “Carina, wat vind jij? Een klant van mij, een CFO van een bedrijf, worstelt met zijn FSSC. Er is hier keihard aan gewerkt, maar toch levert het niet op wat zou moeten. Divisiedirecteuren klagen over de kwaliteit van de dienstverlening. Het ziekteverzuim in het FSSC is 15% en het verloop is een dramatische 25%. Dit moet allemaal veel beter.
Zoek je een algemeen directeur of een directeur met een financiële achtergrond?
Ze zoeken nu een nieuwe directeur. De vraag die ze hebben is: wat voor profiel heeft de ideale directeur van het FSSC? Moet het een algemeen directeur zijn of juist een directeur met een financiële achtergrond?”
Ik antwoordde hem dat het in principe niet veel uitmaakt. Mijn ervaring is dat zowel een algemeen directeur als een financieel directeur goed kunnen werken, zolang ze maar de skills hebben om het FSSC als een bedrijfskundig vraagstuk aan te pakken. Er is nodig dat ze mensen ervoor kunnen enthousiasmeren, dat ze innovatief zijn, en begrijpen wat de business nodig heeft.
Shared services is een vak
We namen ook door, dat een veel belangrijkere succesfactor is, dat deze directeur zich laat begeleiden door een echte expert op het gebied van FSSC’s. Hij of zij zal immers meestal niet zelf alle kennis en ervaring in huis hebben om een succesvol FSSC op te zetten.
Een expert die doorgewinterd is in opzetten van FSSC’s is hiervoor het beste geschikt. Deze persoon helpt de directeur om het FSSC zo snel, slim en goed mogelijk op te zetten. Hij/zij heeft hiervan echt zijn/haar vak gemaakt, weet welke fouten en valkuilen je moet voorkomen, en zorgt dat het optimale resultaat bereikt wordt.
Is het voor jou handig om deze deskundigheid aan je team toe te voegen?
Als Shared Service Center specialist met een zee aan ervaring en expertise – opgedaan bij grote, internationale bedrijven -, denk ik graag met je mee over de kansen die je hebt om op korte termijn te versnellen in je FSSC.