Wat is een goede Shared Service Center (SSC) aanpak?

Veel CFO’s hebben inmiddels een Shared Service Center. Ze weten dat steeds verdergaande digitalisering van hun organisatie een noodzaak is. Maar ze zien op tegen de gevolgen voor de SSC medewerkers. Wat is een zorgvuldige Shared Service Center (SSC) aanpak? Zonder gedoe te krijgen met de OR of mensen bang te maken?
Geschreven door: Carina van Reeven

Deel:

Wat is een goede Shared Service Center (SSC) aanpak?

Veel CFO’s hebben inmiddels een Shared Service Center. Ze weten dat steeds verdergaande digitalisering van hun organisatie een noodzaak is. Maar ze zien op tegen de gevolgen voor de SSC medewerkers. Wat is een zorgvuldige Shared Service Center (SSC) aanpak? Zonder gedoe te krijgen met de OR of mensen bang te maken?
Geschreven door: Carina van Reeven

Deel:

Wat je kunt vinden in dit bericht

Wat doen toonaangevende SSCs?

Vanmorgen sprak ik Bert, CFO van een Nederlands familiebedrijf. Hij was heel eerlijk tegen me: “We staan voor de opdracht om te digitaliseren en efficiënter te werken. Ik weet de voordelen hiervan, maar ik zie er heel erg tegenop. De gevolgen voor mijn SSC-medewerkers zijn namelijk enorm, want misschien gaat 75% van hun werk verdwijnen. Dit vind ik bedreigend. Ik weet niet precies hoe ik hiermee om moet gaan”.

Ik leefde met hem mee. De zorg die Bert heeft, deelt hij met veel andere CFO’s. Ze weten dat digitalisering van hun organisatie onontkoombaar is. Maar tegen de consequenties zien ze op.

Is deze zorg nodig? Er zijn immers enorme risico’s als deze weg niet ingeslagen wordt.

Concurrenten zetten namelijk WEL die stap. Met een optimaal gedigitaliseerd SSC kunnen ze al snel 50% goedkoper werken. Aandeelhouders merken dit, dus als je dit niet doet voeren zij de druk op om de administratie uit te besteden. Dan verdwijnt deze werkgelegenheid en de kennis over de processen helemaal en is de CFO nog verder van huis. Niet 75% van het werk, maar zelfs 100% dreigt dan te verdwijnen.

Pas op voor de vicieuze SSC cirkel

Er is nog een ander risico. Door de gevolgen van digitalisering uit te weg te gaan, ontneem je als CFO de SSC-medewerkers de kans om zich op deze verandering voor te bereiden en nieuwe kennis en vaardigheden te leren. Het SSC gaat daardoor steeds gebrekkiger functioneren. En dat is een nog veel grotere bedreiging voor het voortbestaan van het SSC, zelfs voor de totale onderneming, dan digitalisering. Een slecht functionerend SSC zuigt namelijk de hele onderneming mee in een neerwaartse spiraal.

Dus de vraag is: is de dreiging die veel CFO’s voelen, wel nodig? Veroorzaakt digitaliseren werkelijk zoveel gedoe?

Er is een goede aanpak voor Shared Service Centers

De praktijk is dat dit niet zo hoeft te zijn. Door medewerkers tijdig voor te bereiden op de onontkoombare digitalisering leren ze een nieuwe rol aan te nemen waarmee ze moeiteloos in het veranderend SSC kunnen meegroeien. De veranderingen verlopen zorgvuldig, zonder onrust en de beste mensen blijven behouden voor de onderneming.

Hoe krijg je dit als CFO voor elkaar? Je hebt een effectieve veranderstrategie nodig. Een unieke aanpak die we aanpassen voor jouw onderneming. Hiermee implementeer je een SSC dat moeiteloos functioneert en voor de onderneming een toekomstbestendig kenniscentrum is. Waar medewerkers tot ontwikkeling komen en dat aantrekkelijk is voor jong talent.

 

 

Optimaliseer het FSSC in 3 stappen

Mijn aanpak bestaat uit 7 elementen die we samen op jouw situatie afstemmen.

Mijn boek ‘Het succes van shared service? Jij!‘ beschrijft hoe je medewerkers in deze grote verandering meeneemt. 

Ik heb inmiddels CFOs van ondernemingen zoals Peterson Control Union group, Dura Vermeer, Hago, Vebego, BAM en Connexxion geholpen aan een toonaangevend SSC. Zonder gedwongen ontslagen of gedoe met een OR.

Over hun projecten zijn publicaties verschenen in CFO.nl, het controllers magazine en FM.nl.

Wil je hier mee over weten, download de strategie. 

Carina van Reeven shared service center specialist

Your Shared Service Center first time right?

Hire a guide!

Carina van Reeven

Wil je meteen aan de slag, neem contact op!

De strategie van CFO's met een toonaangevend SSC

Verander je Shared Service Center in een toonaangevend SSC

In deze strategie ontdek je: