
De Shared Service praktijk is weerbarstig.
De ambities zijn hoog maar de verandering levert veel gedoe op, is vol beren op de weg en duurt lang. 10 tot 20 jaar vinden CFOās heel gewoon.
Je kent het misschien wel. Je hebt een SSC maar heel veel dingen lopen nog niet zoals je die voor ogen had. Soms vraag je je af: āIs this all there is?ā Het SSC vertoont paarse-krokodillen-gedrag en is helemaal nog niet de innovatieve business partner die je voor ogen hebt.
Dit zie ik bij veel klanten. Hulp van de bekende strategie consultants heeft niet mogen baten. Hun rapporten liggen te verstoffen in een bureaula.
Inmiddels is het al weer ruim 20 jaar geleden dat ik met mijn 1e SSC aan de slag ging. Ik heb me door deze weerbarstige praktijk heen geploeterd. Mijn 5e SSC reduceerde de kosten met 75% zonder gedwongen ontslagen of gedoe met de OR. Dit was ⬠2 miljoen kostenbesparing per jaar en 8% groei van de winst. Ook wilden nu wél alle divisies met het SSC werken. Sterker nog: ze vroegen om nieuwe diensten en nodigden het SSC uit om mee te werken aan commerciële tenders.
Mijn boek āHet succes van shared service? Jij!ā beschrijft hoe dit bereikt is.